De kracht van de mens zit in de voedingWees bewust van je etenWelkom bij Paleofit
Kijk onder recepten voor de lekkerste gerechten
Afdrukken

Pseudo granen en zo...

Zijn Boekweit, Quinoa en andere Pseudogranen Paleo Proof?

Vragen beantwoorden vind ik super. Zo hoef ik niet te bedenken wat te schrijven en weet ik zeker dat ik mensen help met het beantwoorden van de vragen. Gisteren schreef ik naar aanleiding van een vraag een artikel overborstvoeding en paleo.

Vandaag schrijf ik een artikel over een onderwerp waar denk ik veel onduidelijkheid over is. Namelijk pseudo granen en paleo. BedanktJuliavoor het insturen van je vraag.

Enkele pseudo granen zijn bijvoorbeeldquinoa,chia zadenof boekweit. En ja, ik realiseer me dat zesuperfoodsgenoemd worden, ik heb daar zelfs een heel blog over zoals je ziet.

Pseudogranen, zijn geen graan/grassoort zoals echte granen. Van graan weten we sowieso dat het niet goed voor ons is. Maar pseudo granen zijn zaden. En zaden zijn paleo, toch?

Niet helemaal, naar mijn mening zitten deze pseudo granen te hoog inkoolhydratenom echt helemaal paleo te zijn.

In bijvoorbeeld boekweit zit een stuk meer zetmeel dan zaden zoals vlaszaad, of pompoenpitten en dus kunnen we het beste deze producten met mate gebruiken.

Als je kijkt naar het verleden is boekweit zeker geen paleo. Je kunt een gouden ring om een pseudo graan doen (of om een aap) maar het is en blijft een koolhydraatrijke-wannebe-graansoort die daarnaast ook nog best hoog op de glycemische index zit (54). En als je mijn artikel overdiabeteshebt gelezen weet je dat je dit zoveel mogelijk moet vermijden helemaal als je al deels insulineresistent bent.

Als laatste moeten er veel bewerkingen gedaan worden om boekweit eetbaar te maken voor ons mensen (malen, roosteren, spoelen, etc.) en begonnen wij mensen hier ongeveer van 6000 v.C. mee.

Oke, dit lijkt een tijd geleden.Maar als je het vergelijkt met de miljoenen jaren dat wij hier al op de aardbol rondlopen dan valt het in het niets.

Of er plaats is voor boekweit tijdens een paleo levenstijl? Strikt gezien, nee. Maar wij, of in ieder geval ik, leef de paleo levensstijl met de 80/20 regel. Als ik 80% van de tijd mij strikt paleo aan de paleo regels hou dan is het prima mogelijk om in die 20% minder perfecte voedingsmiddelen te pakken zoals boekweit, quinoa, zoete aardappelen of havermout in je voeding.

Want hoewel havermout wordt gezien als gezonde voeding zit er fytinezuur in dat zich bind aan de vitamines en mineralen in je voeding wat het weer geen topvoeding maakt.

Andere vervangers voor graanproducten zijn bijvoorbeeld aubergine, of wat dacht je van courgette waar jeheerlijke spaghettimee kunt maken. De laatste twee zijn de beste opties.

Nogmaals, strikt gezien zijn pseudo granen geen paleo. Wel kun je het bij wijze van de 80/20 regel prima af en toe eten. Mocht je willen afvallen kun je het het beste laten staan. Heb je overgewicht en ben je al insulineresistent kun je het het beste laten staan, tot je op het moment bent gekomen dat je lichaam weer in balans is (tot je weer een gezond figuur hebt zonder al teveel vet). Je kunt dan langzaam weer dit soort producten toevoegen en kijken wat voor effect het heeft op je lichaam.

bron :  http://www.paleo.nl/boekweit-quinoa-paleo/

Afdrukken

Wat doet banaan met je ?

Iedereen kent die mooie graag geziene goudgele vrucht met overheerlijke smaak, maar 

wat doet banaan met en voor je ?

 

Een banaan is een sterk staaltje in de natuur. Niet alleen is hij een vrolijke schoonheid, hij is ook multi-functioneel. Het bananenblad gebruik je voor het koken, de bananenschil voor het glanzen der dingen en de banaan zelf? Die zit boordevol vitaminen en mineralen.

Het bananenblad

Meer en meer zie je bananenplantjes hiertelande in de huizen verschijnen. De bladeren daarvan kun je uitstekend gebruiken in de keuken. Wikkel groente in de bladeren en laat het koken. Hierdoor voorkom je dat vitaminen ontsnappen en tegelijkertijd komen de eigenschappen van het blad in de groente terecht. Het blad zit vol met EGCG (epigallocatechinegallaat) dat ons jeugdig houdt. Eet het blad niet mee.


De bananenschil

De bananenschil is een prima glansmiddel dat je kunt gebruiken voor je schoenen, leer en zilverwerk. Wrijf met de binnenkant van de schil over de spullen en aanschouw het resultaat. Je kunt ook doffe planten ermee behandelen. Bladluis verdwijnt als je stukjes schil 2 cm onder de grond bij de stam begraaft. Bewaar schillen in de diepvries voor het geval je ze nodig hebt, want het is ook medicijn! Als je jeuk hebt wrijf je met de binnenkant van een banaan over de plek. Doe het elke dag. Voor wratten geldt hetzelfde: het resultaat is verbluffend. Als je de schil 'blendert' kun je de puree gebruiken bij hoofdpijn en rimpels, smeer het erop.


De mineralen in de banaan

  Calcium zorgt voor gezonde botten.

         Fosfor zorgt voor een goed gebit.

        IJzer zorgt voor zuurstoftransport.

         Kalium is goed voor bloeddruk.

    Koper zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen.

        Magnesium zorgt voor energiestofwisseling.

        Mangaan is goed voor botten.

         Seleen werkt als een antioxidant.

         Zink houdt je huid en haar in goede conditie.



De vitaminen in de banaan

      Vitamine A : voor gezichtsvermogen, immuunsysteem en celgroei.

       Vitamine B1 : voor hart en zenuwstelsel.

         Vitamine B2 : voor stofwisseling.

      Vitamine B3 : voor energiestofwisseling.

     Vitamine B5 : breekt eiwitten, vetten en koolhydraten af.

         Vitamine B6 : houdt bloedsuikerspiegel gelijkmatig.

         Vitamine B9 : voorkomt ziekten bij het ongeboren kind.

       Vitamine C : voor wondgenezing en immuunsysteem.

      Vitamine E : beschermt tegen eczeem en artrose.

         Vitamine K : voor opbouw van het skelet.



Bananenweetjes

    Als je de banaan in de koelkast legt rijpt hij daar niet.

         Als je de banaan in een krant legt rijpt hij minder snel.

         Als je de banaan legt bij ander fruit gebruikt hij ook het ethyleengas van dat fruit en gaat hij sneller rijpen.

       Iedere tros bananen heeft een eigen rijpingstijd, koop dus bananen van verschillende trossen.

        Er zijn wel 300 verschillende soorten bananen.

    De bananenplant kan 8 m hoog worden

        Bij bananen vindt geen bestuiving plaats

       Er zijn mensen die snel en knap afvallen als ze een paar dagen alleen bananen gebruiken.

        Bananen geven snel energie, waarom denk je dat tennissers in de pauze een banaan eten?

     Heb je al gemerkt dat je na het eten van een banaan een vlotte stoelgang hebt?

      De bakbanaan wordt niet rauw gegeten.

   De rode banaan heeft een lengte van 12 cm en is zoeter dan gewone bananen.

         De babybanaan is het zoetst en is ongeveer 7 cm kort.

 

 

Zo, nu weet je wat een banaan is en wat hij voor je betekent !!

 

 

Bron:  http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/113210-wat-doet-een-banaan-met-je.html

Afdrukken

Chia zaad

Informatie m.b.t. Chia zaad

 

 

1. Wat is chia zaad?

Chia zaadjes zijn afkomstig van een plant uit Midden Amerika. De zaadjes hebben meestal een grijszwarte kleur en zijn vrijwel smaakloos. Tegenwoordig zie ik ook soms witte chiazaadjes. Waarschijnlijk aten de Azteken duizenden jaren geleden al de zaadjes van de chia-plant om kracht op te doen. De laatste jaren is chia zaad in opkomst alssuperfood, maar er zijnook berichten over bijwerkingen, daarover verderop in dit artikel meer. Chiazaad wordt commercieel verbouwd in ondermeer Australie.

2. Waarom is chia zaad gezond?

Chia zaad is voor zover bekend de rijkste plantaardige bron van omega-3 vetzuren. Het bestaat voor circa 20% uit deze gezonde onverzadigde vetzuren.

Daarnaast bevat chia zaad eiwitten, vitaminen en mineralen en bestaat het voor 40% uit vezels, goed voor je darmwerking. Alles bij elkaar is chia zaad een enorm krachtige bron van gezonde stoffen. En het lichaam kan deze stoffen uit chia zaad makkelijk opnemen als je de chiazaadjes eerst 20 minuten weekt in koud water.

3. Zijn er bijwerkingen van chia zaad bekend?

De laatste tijd komen er ook andere geluiden over chiazaad. Zo is Dr. Loren Cordain, de ontwikkelaar van het Paleo-dieet voorzichtiger geworden. Als je veel chiazaad eet zou ditde opname van mineralen juist kunnen belemmeren en ontstekingen versterken. Dit wordt door andere wetenschappers weer bestreden, onder meer door Professor Dr. Coates, die al 30 jaar chiazaad bestudeert. Zoals altijd met voeding zijn er langlopende onderzoeken nodig om definitieve conclusies te trekken.

Bloedverdunnende werking

Sommige onderzoekers rapporteren dat chiazaad een bloedverdunnende werking heeft. Gebruik je bloedverdunners overleg dan eerst met je arts. In dat geval kun je in mijn ogen betereerst je totale voedingspatroon gezond makenvolgens mijnClean Eating methodeen daarna je voeding verbeteren met speciale producten als chiazaad.

4. Waarom is chia zaad zo moeilijk te verkrijgen?

Chia zaad is pas de laatste jaren bekend en populair in Europa. Tot die tijd werd het alleen in Midden Amerika gegeten. Voordat de voedselautoriteit een nieuw voedingsmiddel goedkeurt gaan er jaren overheen.

Pas in 2009 heeft de Europese Unie de consumptie van chia zaad goedgekeurd. Dat is nog maar kort geleden, vandaar dat chia zaad moeilijk te verkrijgen is in Nederland. In mijn vorige bericht hebben we samen met de lezers zoveel mogelijk adressen verzameld waar je chia zaad kunt kopen. Wil je het online bestellen dan kun je dat doen bij:chiazaden.nl

5. Kan ik ook chia zaad voor vogels nemen, dat is veel goedkoper?

Een van onze lezers maakte mij er op attent dat chia zaad voor vogels veel goedkoper is. Is dat ook even goed? Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Zelf neem ik het risico niet, maar mogelijk is het precies hetzelfde product… Als je hier meer informatie over hebt laat het dan hieronder weten, dat is ook weer interessant voor anderen.

6. Hoe eet ik chia zaad?

Zelf laat ik chiazaad20 minuten weken in koud water. Het wordt dan gel-achtig waardoor je lichaam de voedingsstoffen makkelijker opneemt. Doe de chiazaad door je havermout of smoothie. Ook heb ik in deGezonde Lifestyle Clubeen heerlijk recept voor een avondmaaltijd met chiazaad, geinspireerd op een idee van Dr. Oz uit de shows van Oprah.

7. Hoeveel chia zaad mag ik nemen?

Mijn advies is chiazaad te gebruiken alsonderdeel van een gezond voedingspatroon en het niet te overdrijven. Neem bijvoorbeeld de ene dag 1 eetlepel geweekte chiazaad door je smoothie of havermoutontbijt en wissel het de dag erna af met hennepzaad. Zorg dat de rest van je voedingspatroon ook gezond is en dat je goed clean eet, bijvoorbeeld met recepten uithet Gezonde Lifestyle Recepten ebook.

Als je uit een ongezond voedingspatroon komt of bijvoorbeeld bloedverdunners gebruikt, wacht dan met chiazaad en ga eerst je basis leefstijl gezond maken, daar heb je dan veel meer aan. Chiazaad isgeen wondermiddelom in 1 keer van een ongezond naar een gezond voedingspatroon te komen! Het is wat mijn betreft een toevoeging en verrijking van een gezond voedingspatroon.

bron:  http://www.ingevanhaselen.nl/voeding/veelgestelde-vragen-over-chia-zaad/

Afdrukken

Fytinezuur/fytaat volkoren producten en risico op heupfractuur

Wetenschappelijke informatie over het effect van voeding op de botten:

Nieuws: Fytinezuur/fytaat, volkoren graanproducten, en het risico op een heupfractuur.


Donderdag, 17 maart 2011.

Fytinezuur/fytaat komt vooral voor in onbewerkte graanproducten en peulvruchten. Deze stof wordt wetenschappelijk in verband gebracht met een slechtere opname van ijzer, zink, en calcium (1). In theorie zou fytinezuur daarom kunnen zorgen voor een verhoogd risico op gezondheidsproblemen als gevolg van tekorten aan de genoemde mineralen, zoals een verhoogd risico op botbreuken door verlaagde inname van calcium.
29.192 Amerikaanse vrouwen werden gevolgd over een periode van 18 jaar (2). In deze periode kregen 1,451 vrouwen een heupfractuur. Vrouwen met een hoge consumptie van volkoren graanproducten bleken een significant verlaagd risico op een heupfractuur te hebben, vergeleken met vrouwen met een lage consumptie.


Opzet onderzoek: prospectief onderzoek. | Onderzochte groep: 29.192 vrouwen van 55-69 jaar.

|Bronnen:
1) Gibson RS. A review of phytate, iron, zinc, and calcium concentrations in plant-based complementary foods used in low-income countries and implications for bioavailability. Food Nutr Bull. 2010 Jun;31(2 Suppl):S134-46.Link.
2) Jacobs DR Jr. Whole grain intake, incident hip fracture and presumed frailty in the Iowa Women's Health Study. Br J Nutr. 2010 Nov;104(10):1537-43. Link.|

 

BRON:  http://voedingengezondheid.com/botten.html